torsdag 1 oktober 2015

SO frågor s. 45

    Varför är det viktigt att det finns många olika tidningar och tv- och
    radiokanaler med olika ägare?
    Det är viktigt för att oavsett vem man är eller vad man gillar, så ska 
    det finnas något som passar alla. Om jag t.ex gillar folkpartiet så 
    ska jag kunna läsa en tidning som handlar om folkpartiet eller 
    lyssna på en radio kanal som pratar om folkpartiet. Det ska kunna
    vara vinklat åt alla olika parter. 

    Vad är public service-bolagens uppgift?
    Deras uppgift är inte att få så många tittare som möjligt. Dom använder
    sig heller inte utav reklam. I Sverige finns det tre stycken public
    service-bolag och dom är : Sveriges radio (SR), Sveriges television (SVT)
    och Utbildningsradion (UR). Det kan också va så att det bara blir
    en liten grupp tittare som blir lockade men det spelar ju ingen roll
    för dom. Sveriges radio (SR) har mer lyssnare än dom kanaler med
    reklam. Under en dag så lyssnar 3,8 miljoner på dom. Dessa kanaler
    ska också vara politiskt obundna och vara helt neutrala. 
  
    Nämn några fördelar och några risker med internet?
    Några nackdelar eller risker med internet är t.ex att folk får väldigt
    mycket hat på internet. Om man t.ex har en youtube kanal eller en 
    stor blogg så får man hat väldigt lätt. Folk gömmer sig bakom 
    datorskärmen och skriver hat till folk. Det finns faktiskt folk
    som tar åt sig väldigt mycket och sen kan det t.ex orsaka till
    självmord osv. En till dålig sak är att folk har blivit väldigt
    osociala, nu kan ju typ ingen lämna huset utan att dom har 
    sin mobil med sig osv. Det har ju förändrats väldigt mycket 
    om man jämför år 2000 med 2015. Dem barn som växer
    upp med mobiler, surfplattor, datorer osv lär sig väldigt 
    snabbt. Nu kan ju till och med två åringar sitta med en
    surfplatta i knäet och sms och det är lite sorgligt. Några
    bra saker med internet är att alla kan ta kontakt med 
    varandra och nu mera så finns allt på internet. Så om man
    vill veta något om vad som helst så kan man bara söka 
    om det på t.ex google. 

    Låt oss säga att du vill lägga upp ett roligt klipp på din blogg. Vad måste 
    du tänka på innan du gör det? Använd följande begrepp i ditt svar:
    upphovsrätt, ansvarig, utgivare, Creative Commons, netikett och fildelning.
    Creative Commons som också kan förkortas CC innebär att. För att lägga 
    upp en bild, text eller en film på din blogg. Så kan du inte bara ta någons
    annans material, det är inte lagligt. Man kan ta hjälp av CC som då
    är en Ideell organisation. Upphovsrätt är då att alla bilder och filmer
    osv som finns på internet är oftast någon annans. Det betyder då 
    att den personen som har skapat materialet får bestämma över det 
    t.ex om hur det ska användas osv. Den får även betalt. Netikett är
    också väldigt viktigt. Om jag t.ex ska skriva ett inlägg på min blogg
    så är det väldigt viktigt att inte ha ett för grovt språk. För folk kan
    ofta tolka det mycket grövre  än vad det egentligen kanske inte var. 
    Så det gäller att uttrycka sig rätt. Fildelning innebär att om jag 
    vill dela ett klipp på min blogg så kan jag inte göra det om den är
    upphovsrättssyddad. Eftersom personen som äger detta klipper
    har säkert lagt ner jätte mycket tid och pengar på arbetet. Om 
    man nu vill göra något av detta så är det bra att prata med utgivaren
    alltså han eller hon som har lagt upp bilden, klippet osv. Det är 
    viktigt att vara ansvarig och vara noga med sånt för annars kan
    det gå riktigt fel. 
     
     Reklam, PR och propaganda och alla olika former av påverkan, men vad
     är det för skillnad mellan dem?
     Reklam finns för att locka tittarna att köpa någonting. Oftast 
     när man kollar på tv eller lyssnar på radio så kommer det
     oftast reklam. Det finns ju såklart kanaler som inte har reklam.
     Men om dom har reklam då tjänar företaget pengar på det. 
     Propaganda är att få dig att tycka något om någonting. Dom 
     vill också påverka dig men inte på samma sätt som reklamen. 
     PR eller Public relations som det egentligen heter, vill också
     påverka dig. Men PR handlar mer om en person eller ett företag.
     Företaget kan t.ex säga att dom är jätte bra för att alla deras 
     varor är ekologiska. Då påverkar dom folket och då börjar
     folket att gilla detta företaget osv. Som sagt vill alla dessa
     påverka folk men på olika sätt. Skillnaderna är att reklam 
     vill att folk ska köpa deras saker, Propaganda vill påverka 
     dig om att du ska tycka på ett speciellt sätt och PR vill 

     rättare sagt sälja in sig själva till folket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar